ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום חמישי, 22 באפריל 2010

למידה שיתופית

במסגרת לימודי התואר השני במגמת תקשוב ולמידה נחשפתי ללמידה שיתופית.
למידה שיתופית או הוראה שיתופית היא למידה בה מספר אנשים עובדים יחד כדי למצוא משמעות, לחקור נושא, לשפר מיומנות , השגת תוצר למידה משותף או ליצירת ידע קבוצתי (ויקיפדיה).


התפרסותה וזמינותה של הטכנולוגיה והאינטרנט מזמנים אפשרויות חדשות ומרתקות ללמידה שיתופית, אפשרויות שאינן מחייבות נוכחות פיזית של הלומדים במקום אחד.
האינטרנט מהווה מאגר ענק של מידע וידע, מקום מפגש גלובלי לגולשים מכל העולם, ומזמן חווית למידה מעורבת ומפעילה.
במסגרת הלימודים נחשפתי לכמה סוגים של למידה שיתופית:
פורום
גוגל דוקס
בלוג
שיתוף במועדפים (דלישס)
פודקאסט
ויקי
פייסבוק
טוייטר
ועוד.

אני חייבת לציין שנושא זה היה חדש עבורי וכל עניין הפומביות גם כן מעט הלחיץ.
לחלק מהסוגים התחברתי יותר: פורום, גוגל דוקס, דלישס, פייסבוק.
וחלק אני עדין בתחילת הדרך ומנסה להפיק מהם את המירב ולהנות מהם: בלוג, ויקי טוייטר.


מטרות הלמידה השיתופית מתפרשות על פני כמה תחומים. בין מטרות אלו ימצאו חיזוק הישגי התלמידים, שיפור יחסים חברתיים בכיתה, עזרה לתלמידים נכשלים בחומר הלימודים ומטרות אחרות. בזיקה למטרות אלו מתמקדת ספרות המחקר בתחום ההוראה השיתופית בהשפעות שיש להוראה בקבוצות על התלמידים בכיתה. מחקרים רבים מצביעים על כך שהשיטה השיתופית מפיקה הישגים אקדמיים גבוהים. במחקרים אחרים נמצא שרמת החשיבה הקוגניטיבית של התלמידים השתפרה בעקבות הפעלת תהליכי הוראה ולמידה שיתופיים. מחקרים אחרים, שבדקו את התרומה של ההוראה והלמידה השיתופית על תלמידים מלמדים על העמקת התקשורת בין הפרטים או בין קבוצות יריבות, העלאת האמון ההדדי בין החברים, תגבור התנהגויות של עזרה הדדית, מוטיבציה ונכונות למאמצים, העלאת רמת המקובלות בכיתה והתקדמות בחשיבה הפרו-חברתית (משכית, 1986).

תגובה 1:

  1. היי רוית,
    נכון, אני מסכימה איתך בהחלט שנושא זה של למידה שיתופית מתוקשבת מלחיץ בעיקר בשל הפומביות שבו. גם אני בשנים הראשונות חששתי מכניסה לתחום זה ובכלל השימוש בו. עם הזמן, אתה מגלה שהתלמידים המגיעים לכיתתך כבר בעצמם מדברים בשפה אחרת, המושגים אחרים, מתוקשבים יותר ואתה מבין בעצם שאין מקום להתלבטות – צריך לקפוץ ולהתנסות. (מסתבר גם עם הזמן שהשד לא נורא כל כך...).
    נכון, בלמידה שיתופית בונים ידע בשיתוף צוות – לומדים אחרת, תוך כדי דיאלוג, התחבטות ויצירה משותפת. אברום רותם ציין כי: מצד אחד אנו רוצים להגביר את עצמאות הלומד כלומד אישי, ומצד שני נמצא, שלמידה יעילה נעשית תוך כדי אינטראקציה בין קבוצת לומדים - למידה שיתופית. כלומר למידה יעילה/ טובה/ איכותית . מכאן למידה שיתופית היא חלק הכרחי בלמידה.למידה שיתופית איננה במקום / על חשבון למידה אישית, אלא כמשלימה לפעילות שלמה אחת.
    עכשיו השאלה העיקרית בתהליך למידה כזה היא: מה מקום הטכנולוגיה במימוש למידה שיתופית, במיוחד שמחקרים רבים מראים ש יש לה חשיבות עצומה לאיכות הלמידה!
    חלק מאיכות הלמידה, אגב, צויין כ: למידה שאינה מוגבלת למקום ולזמן, מאפשר לחברי הקבוצה למלא תפקידים שונים ואף להופיע בזהויות שונות על-פי מצבים משתנים. אופייה הא-סינכרוני של התקשורת מאפשר לחברי הקבוצה לדון בינם לבין עצמם תוך אפשרות של הכנה וניסוח מראש של המסרים, ללא לחץ המאפיין מפגש תקשורתי פנים-אל-פנים." (על פי נחמיאס ומיודוסר)
    במסגרת הקורס נחשפנו למגוון מעניין ומרתק, אך חשוב לציין כי לא כל כלי טכנולוגי מתאים לכל הצרכים. עלינו כמחנכים להשכיל ולהשתמש בכלי המתאים לתחום תוכן נלמד מסויים שאנו חושבים כי הכלי מתאים לו. בכל זאת, אני מאמינה שהחשש נובע מכך שאת גננת אולי.. וקשה לראות חיבור בין כלים אלה לגילאים הצעירים אותם את מחנכת, אבל אני רוצה שתאמיני כי השינוי כבר כאן והוא מפתיע אותנו כבר בגילאים צעירים מאוד. (ראי ערך "ילדינו הפרטיים").
    בהצלחה!

    השבמחק