ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום רביעי, 12 במאי 2010

עת הדעת

בעיתון הד החינוך האחרון התפרסמה כתבה "איך מחברים פדגוגיה לטכנולוגיה?" ובכתבה שולב מידע על "עת-הדעת" .

" עת הדעת" היא חברה בבעלותו של איש עסקים עשיר, שמעדיף להישאר בצללית, חברה זו מפתחת מערכי שיעור לכיתות משולבות מחשבים. בשיטה שהם מובילים המורה מסביר בכיתה על לוח חכם או בעזרת מחשב וברקו בצורה פרונטלית את נושא השיעור,ולאחר מכן מתקיים תרגול אישי במחשבים של התלמידים.
לא מעט תוכניות משלבות מחשבים, אך באופן חלקי. מה שקורה בפועל הוא שיש מעבדת מחשבים שנמצאת מחוץ לכיתה והילדים הולכים אליה לשעתיים-שלוש בשבוע. בשיטה זו מציעים שהתלמידים יחזיקו במחשב כל הזמן לאורך כל השיעורים. המחשב יודע לזהות את קצב הלימוד של התלמיד, המורה מקבל כלים כיצד לנהוג בכיתה ולתפעל את הטכנולוגיה.
הטכנולוגיה היא לא תחליף למורה, אלא כלי שנועד להעצים אותו. מורים מפחדים לאבד את השליטה בכיתה - שכל ילד יעשה במחשב מה שהוא רוצה, שהתלמידים ישוטטו באינטרנט. לכן יש צורך במערכת שמצד אחד לא מפחידה את המורים ונוחה לשימוש ומצד שני מאפשרת לשלוט במה עושה כל תלמיד בכיתה. חלק נוסף במערך הוא תכנים דיגיטליים. רוצים שהשימוש במחשב יאפשר עבודה שיתופית בין התלמידים למורה. כל מורה יכול להוסיף את התכנים האישיים שלו וללמד אותם באמצעות התוכנה . העיקרון הפדגוגי שעומד מאחורי חברה זו היא יצירת למידה משמעותית שבה הידע נבנה ומיושם בהכוונת המורה, למידה שיתופית ולמידה מותאמת.

אני בשנה הבאה חוזרת לעבודתי בגן ואני כל הזמן חושבת כיצד לשלב את מה שאני לומדת במהלך הלימודים - טכנולוגיה וליישמה בגן. בגנים אין חיבור לאינטרנט, ויש בקושי מחשב אחד עובד. הייתי רוצה שתהיה לי האפשרות להתחבר לחברה כמו "עת-הדעת" ולקבל מענה ועזרה כדי לשלב בגן את הטכנולוגיה.




תגובה 1:

  1. היי רוית,
    רציתי לספר לך שביום שני שעבר התקיים יום מקוון באשדוד. 10 בתי ספר הציגו שיעורים בשילוב תקשוב ואנו כאורחים יכלנו לבחור בית ספר מסויים, להתארח בו ואחר כך נעשה משוב עם כל האורחים.
    בחרתי ללכת לבית ספר שהציג שיעור שפה בשילוב עת הדעת ושיעור היסטוריה בליווי לוח חכם.
    שני השיעורים היו מרתקים במיוחד. היה מרהיב ומעניין לראות את התלמידים בכיתה ד' שקועים בעשייתם במחשב - כפי שציינת - תרגול נושא מסויים שהמורה הקנתה בתחילת השיעור על הלוח עם מקרן ומחשב ואז כולם פנו לעבודה במחשב.
    גם התלמידים וגם המורה דברו בעיקר על זמן איכות שיש למורה בעקבות שילוב המחשבים בכיתה. המורה אמנם אמרה שהתוכנית דורשת הכנה מוקדמת של תכנון השיעור בצורה קפדנית ובנויה היטב אך בשיעור עצמו יש לה זמן להסתובב בין כל התלמידים ולשבת במקומות הנדרשים לחיזוק. מעניין מאוד ומדהים גם התלמידים דברו על הקשר האישי יותר שהתפתח בעקבות שיעורים אלה...עוד נקודה חיובית שראיתי לשילוב תוכנית זו של עת הדעת היא האפשרות לברור מתוך מאגר ידע נושאי שיעור לעצמך או האפשרות שאתה תבנה שיעור ותוכל לשלב תכנים מתוך המאגר.
    השיעור השני, היה שיעור בנושא משה מונטיפיורי בעקבות יום ירושלים - נושא היסטוריה .
    כאן היה שילוב לוח חכם. המורה הכינה שיעור מרתק במיוחד כאשר פתחה את השיעור בפאזל על הלוח החכם אותו היו צריכים התלמידים להרכיב בכדי לגלות את נושא ירושלים ומכאן שלל "אטרקציות" מגרות שהלוח מאפשר בכדי למשוך ולרתק את התלמידים ללימדה כולל קישורים חמים לאינטרנט וסיום בשיר מיוטיוב על משה מונטיפיורי וכולם הצטרפו לשירה.
    אין ספק שהלמידה משולבת טכנולוגיה היא פירצת דרך מאין כמוה ואכן כפי שציינת באה להעצים את המורה וחווית הלמידה.
    הנקודה היחידה שנשארה "פתוחה" ומעכבת את שילוב המחשב בהוראה הייתה הזמן הרב מאוד שהמורה צריך להשקיע בהכנת השיעור, לפני השיעור כמובן...אך, בסוף היום עלתה הצעה מעניינת לבנות מאגר ידע עירוני כאשר כל בית ספר יכין יחידת לימוד אחת או שניים משלובי מחשב וכך כולם ייצרו יחד מאגר שיבנה עם הזמן ויהיה שימושי לכולם.
    נראה מה יהיה בהמשך.....
    תודה על קריאת תגובתי - בכל זאת,
    אריאל

    השבמחק