ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום שישי, 9 ביולי 2010

הדמיות ומשחקים

השבוע שותפתי ואני לעבודה ישבנו שעות כדי לפתח אינטראקציה לימודית.

החלטנו על נושא שהוא :"פיתוח מודעות פונולוגית" ומפה התחלנו לזרוק רעיונות, ישבנו עם תוכנית הלימודים, עם ספרים ועם דיסק מקסים שבו שירים ודקלומים ליצירת מודעות פונולוגית שכתבו וערכו:
ד"ר טלי גורלי-טוראל ומירי מיירס.

החלטנו לשלב בין השירים בדיסק לבין משחק שאותו ניצור ונבנה.
הרעיונות זרמו ,חלק היו טובים חלק טובים פחות, לחלק אני התחברתי ולחלק שותפתי התחברה.
ולאט לאט התקדמנו. ואני שתהיתי כמה קשה לפתח משחק ולבנות אותו בעצמנו פתאום הרגשתי כל כך יצירתית והדברים נרקמו לנגד עיני.

החלטנו על מסך פתיחה: "ביער המודעות הפונולוגית" – תמונת יער ובו גמדים כל גמד מציין פעילות במודעות פונולוגית. במסך יהיה חלון הוראות המספר את סיפור המסגרת, רמקול לשמיעת השיר ו/או הפסקתו, פיה - שם הילד המשחק (בכדי שיוכל לחזור למשחק בכל עת שירצה ויוכל להתקדם הלאה ).

סיפרנו סיפור מסגרת: יער קסום אשר הוטלה עליו קללה והוא דומם מכל פעילות, כל פעילות שהילד מבצע בהצלחה מחזירה חלק מן היער לפעילות.
במהלך המשחק כל פעם יכול הילד לבדוק כיצד נראה היער עכשיו (מה כבר התעורר לחיים ומה עוד מצפה לו).
בסוף הפעילות המטרה: לעבור את כל התחנות ואז מתעורר כל היער שוב לחיים והפייה (הילד) זוכה לחיות חיים טובים ומאושרים ביער הקסום. ובנינו פעיליות.



אני כגננת הרגשתי שהמשחק יכול לקדם ולהעשיר את ילדי הגן, ופעילות זו עונה לי על הרבה מאוד צרכים.

מרוצות שלחנו את הפעילות למרצה וזו ההודעה שקיבלנו ממנה: עשיתן יופי של עבודה והשקעתן הרבה. אני מעריכה מאוד מאוד את המוטיבציה שלכן ואת פרץ היצירתיות :-)
יחד עם זאת, אני חושבת שהנושא של מודעות פונולגית כולו הוא רחב מדי, ולמעשה פיתחתן סביבה ולא אינטראקציה בודדת.

כשקראתי את המשוב היתה בי שמחה שבאמת הצלחנו לחשוב רחב ופיתחנו סביבה, סביבה שהייתי מאוד רוצה להמשיך ולפתח שתהיה לי בגן כמענה להרבה ילדים ,כשאנו לומדים מודעות פונולוגית ומוכנות לקראת כיתה א'.

אז בקורס זה אנו נבנה בסופו של דבר אינטראקציה בודדת אחת מתוך המודעות הפונולוגית והיא: חריזה.

אנו נמשיך לשבת ולעבוד על זה עד התוצר המוגמר.

מבטיחה להמשיך ולעדכן בנדון.

3 תגובות:

  1. היי רוית,
    אין לך מושג איזה אושר נסוך על פניי שנכנסתי לבלוג שלך. התמוגגתי לראות את תמונת היער הקסום שעיצבנו ופיתחנו לאינטראקציה מעניינת ומיוחדת זו...שכן היא שלנו.
    בעצם האושר הוא בגלל המרץ, היצירתיות, הרוח החיה שנכנסה בנו על שילוב הטכנולוגיה..וכל אחת רוצה את זה למקום שלה..ולתלמידים שלה...ובמיוחד אושר כי זה שלנו בלבד. אנחנו חשבנו ויצרנו. ואל תשכחי שהמרצה ציינה שהיא אף פעם לא ראתה רעיון יצירתי שכזה.
    לגבי התכנים, אכן הבנו שפתחנו סביבה שלמה ולא אינטראקציה בודדת אחת (זה רק ממשיך להוכיח את פרץ המרץ והיצרתיות) אני חושבת שנושא כמו חריזה מעניין ומאתגר בפני עצמו והוא יכול לשמש למגוון רחב של גילאים.
    יש לי הרגשה ששתינו חוזרות שנה הבאה עם מלאי "תקשובי" באמתחתנו שמחות ומרוצות.
    אכן נמשיך לעדכן ואלי אף לפרסם את המשחק שנפתח,
    חברתך,
    אריאל.

    השבמחק
  2. היי רוית,
    נהניתי לקרוא על הפעילות הטכנולוגית שיצרת
    אין ספק שהפעילות מאתגרת, חוויתית ומעוררת חשיבה אצל הילדים.
    היות ובמסגרת עבודתי אני מלמדת גילאי 4-5 מאוד התחברתי לפעילות.
    בהכנה לכיתה א' אני מתמקדת באוריינות שאחד מרכיביה היא המודעות הפונולוגית, אני יוצרת פעילויות ומשחקים בנושא זה.
    אך הדרך שבה בחרת מפתחת ומצעידה את הילדים בתחום הטכנולוגי.
    המשחק "היער הקסום" מאפשר לילדים להתנסות, ללמוד, לבחור את הפעילות ולערוך השוואה: כיצד נראה היער לפני ואחרי.
    וכמובן הסוף הטוב שילדים כ"כ אוהבים.
    המונה של היער הקסום מראה ססגוניות ויופי ששובים את עיני הילדים. הרעיון והיצירתיות פשוט נפלאים ויצרת סביבה מתוקשבת.
    בחירת החריזה כאינטראקציה בודדת יפה בעיני וניתן לשלווה במהלך כל השנה.
    מי ייתן ובהרבה גנים ישולבו טכנולוגיות מסוג זה.
    יישר כוח, ובהצלחה בהמשך.
    מירית אלעזר.

    השבמחק
  3. רוית שלום !
    שמי סתוית ואני סטודנטית לתואר שני בניהול מערכות חינוך .
    בקורס טכנולוגיות ידע בחינוך התבקשנו להכנס לאחד הבלוגים .
    אני בחרתי בך , כי הנושא של מודעות פונולוגית ושילוב המחשב בהוראה נוגע לליבי . זוהי אחת מאבני היסוד ללימוד קריאה וכמורת שילוב בגיל הרך אני מחזקת ומתפחת זאת במהלך עבודתי .
    אשמח לראות את התוצר המוגמר .

    בהצלחה

    סתוית

    השבמחק