ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום שני, 26 ביולי 2010

שילוב האינטרנט בגני ילדים

אני נמצאת בסוף שנת השבתון, ולקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה. בסוף שנה שעברה נפרדתי מהגן שבו עבדתי 12 שנה ברציפות וביקשתי לעבור קרוב לבית, כך שהשנה ההתרגשות גדולה יותר לקראת תחילת השנה מכיון שאני מקבלת גן חדש ואני במחשבות עמוקות כיצד לארגן את הסביבה החינוכית.
מחשבה גדולה שעומדת לנגד עיני הוא כיצד לשלב את נושא התקשוב בגן הילדים, כאמור נושא זה אינו בא לידי ביטוי בגן מכיון שאין אינטרנט, ואין די אמצעים טכנולוגיים כדי ליישם את נושא התקשוב.
ואני איני רוצה לוותר ולכן אני חושבת כיצד כן אוכל לשלב , עד כמה , מה ואיך.

האינטרנט הוא כלי מרכזי בחיינו ונראה כי שימוש בו מגיל צעיר רק יגביר את החשיפה לעולם הרחב של למידה, יצירתיות, חיפוש מידע, חשיבה ביקורתית, ניסוי וטעיה, לימוד שפה, גלישה לעולמות רחוקים ושיפור הדימוי העצמי. הילד בגיל גן נחשף לכל אלה מכח היותו כלי כל כך מרכזי בחיינו שלנו, בבית בעבודה ועכשיו גם בגן.השאלה הנשאלת היא האם זהו הדבר הנכון לילד בגיל גן או שמא מוקדם מידי ועלול להזיק לילד הרך? מחקר מעניין שנעשה על סיפורי ילדים: מה שהילדים מספרים להורים על מה שהם עשו בגן. מתוך הסיפורים של הילדים ,על פי שיטת ניתוח תוכן, ניתחו והעלו מסקנות בנושא השימוש באינטרנט בגיל הרך.הממצאים העיקריים העלו כי הילדים תופסים את האינטרנט כמגוון של תמונות המקנה חוויה חזותית ולא ככלי גלישה על פעילויותיו השונות ככלי אינטרנט. השימוש במגוון התמונות בצורה מודרכת על ידי מבוגר, בצורה מבוקרת תוך התאמה לגיל, למטרות הלמידה ולתוכניות הלימוד מקדמת ומעלה את יכולת הלמידה והתפישה של הילד בהווה ובעתיד, כל זאת תוך שימוש ולמידה באמצעים "אמיתיים" מוחשיים בשטח הגן (ד"ר עפרה ניר-גל, ג'ורג'ט דרורי)

אני מאמינה שחשוב וכדאי לשלב את האינטרנט בגן הילדים ואפשר ליצור מגוון פעיליות עשיר ומלמד, כמובן תוך כדי תיווך וסיוע. אני מקווה שאכן אצליח לשכנע את הממונים על חשיבות הנושא ואצליח ליישם זאת.

3 תגובות:

  1. היי רוית,
    ראשית- בהצלחה מרובה בגן החדש! אני מבינה את ההתרגשות ממקום חדש וזה נראה לי כיף ומרענן.
    לעניין הכנסת האינטרנט לגן הילדים אין ספק כי כחלוצות בנושא התקשוב אין לנו עוררין לגבי החיוניות והחשיבות של הכנסת מיטב האמצעים הטכנולוגיים למערכת החינוך כבר מגיל הרך. השאלה המהותית כאן היא בדיוק כפי שציינת בפוסט שלך: עד כמה? ואיך?
    המשכתי גם אני לקרוא את מאמרה של ד"ר עפרה ניר גל בדבר "למידה בסביבת אינטרנט בגיל הרך" שם היא ציינה כי לא כל שימושי האינטרנט מהווים פעילויות משמעותיות עבור הילדים בגיל הרך. נראה כי פעילות מודרכת באינטרנט במידע רלוונטי לילדים, המוצג באמצעי מולטימדיה שונים, כגון: אנימציה, גרפיקה, צליל וטקסט, לצד הלמידה במוחש מעצמים "אמיתיים", מזמנת למידה משמעותית והבניית הידע של הלומד בגיל הרך. כדי שתהיה זו סביבה תורמת עבור הילדים, יש לזמן להם שימושי אינטרנט המהווים פעילויות למדיה משמעותיות עבורם תוך מתן עדיפות לשימוש באינטרנט כ"מקור מידע" לצד פעילות הילדים במוחש.
    התנאי לניצול פוטנציאל האינטרנט ללמידה משמעותית ולהתפתחות הילד בגיל הרך, הוא שילוב של תיווך מורה/מבוגר בפעילות האינטרנטית של הילד. וזה אולי במיעוטו הכמה והאיך.
    סומכת עלייך שתדעי אף לשכנע את הממונים בנדרש. "אין דבר העומד בפני הרצון" – שאיפות זה תמיד טוב...לא כך?!

    בהצלחה.

    השבמחק
  2. שלום רוית

    ובהצלחה בגן החדש
    נושא מעניין כל הנושאים בבלוג מעניינים האינטרנט הוא אמצעי תורם ללמידה משמעותית ומוחשית והלמידה תלויה בהדרכה והתווך של המבוגר
    תודה על הנושא ובהצללחה

    השבמחק
  3. רווית שלום,
    קראתי את הפוסט בידיעה כי לרצון שלך – הכנסת אינטרנט לגן – יש דעות חלוקות בקרב הציבור. מחד, ישנם הטוענים כי ילד בגיל הרך עדיין אינו בשל לעבודה מול האינטרנט. "פעילות זו היא בעיקר מצגת של תמונות כאלה ואחרות, כלי שאינו מדבר ומעביר רגשות". מאידך, יש הטוענים כי האינטרנט הוא כלי מרכזי בחיינו ונראה כי שימוש בו מגיל צעיר יגביר את החשיפה לעולם רחב של למידה. אני סבור שצריך לתת לילד בגיל הרך חינוך שונה ממה שהוא מקבל ברוב שעות היום. הכלי המרכזי בחיי היום יום של הילדים בעידן זה, הוא כלי שאינו מביע רגשות, תחושות, מנותק מההיבט הבין אישית – מבט עניים צוחקות, כואבות מחבבות ... אלא בעיקר מקבל מקורות מידע (אינני מזלזל בו גם אני צורך אותו). תפקידך להכניס נופח שונה, מהותי ממה שהוא מקבל במרבית שעות היום. לכן תפקידך הופך להיות כל כך משמעותי בעידן זה. לטעמי את צריכה לצקת בו תכנים שונים, כדי שידע בבוא היום להציג אופנים שונים באורח חייו ולא רק להכשיר אותו ולחשוף אותו לעולם שהוא רלוונטי היום ואולי אינו רלוונטי מחר.
    בהצלחה רבה בגן החדש !

    השבמחק