ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום שישי, 29 באוקטובר 2010

המורה במרכז

סימסטר אחרון, חזרנו לשגרת לימודים.... אני מאחלת שיהיה בהצלחה .
רציתי לשתף במאחר של ד"ר אברום רותם: מהפיכת התקשוב מורידה מהלך- המורה חוזר למרכז

הפתרון הוא בחינוך, בו המורה הוא במרכז. אך הפעם מורה מקצועי, שבאמצעות טכנולוגית המידע והתקשורת הוא מזמן לתלמידים מסגרת לימודית של סיפוק סקרנות, ערוץ ליצירתיות, ליזמות, לצד הנחיה, דחיפה, עידוד בלתי פוסק, הובלה אם צריך, כשהטכנולוגיה מהווה פלטפורמה אידיאלית לשם כך. דברו רבות על מורה מקוון כיוזם בהוראתו "קהילה מבנה ידע". קהילה לומדת בה במורה קונסטרקטור הלמידה, מנהל העבודה, כשהלמידה נעשית בדרך כלל על ידי התלמידים, בעצמם. אבל בנוכחות מלאה של המורה. הוא מתערב כשצריך, מנחה, ומתווה דרך מדויקת לאלה שאין בכוחם, עדיין, להתוות בעצמם, באחריות אישית אתה דרך.הטכנולוגיה פותחת צוהר ענק, מענה לסקרנות אמיתית, לעידוד ופיתוח אישיות, אך כשהמורה במרכז. מורה ששם את התלמיד במרכז העשייה, מנקודת מוצא של חוזק, מתוך עוצמה פנימית, וגיבוי חיצוני איתן של החברה כולה.מהפיכת התקשוב מורידה מהלך. חוזרים "לדרך הישנה", בה המורה מוביל, מתווה, מאפשר לבעלי כנפיים רחבות להמריא אל-על, ומהווה תמיכה, יד גדולה שתומכת ומרימה לאט, לאלה עם הכנפיים הקטנות יותר, החלשות.ולאלה ואלה מאפשרת הטכנולוגיה, באמצעות המורה המקוון, הבשל, המודע לעצמו, המוסרי, המהווה דוגמה אישית, ולא צל חיוור של איש/ה מוכה ומושפל הן על ידי מערכת החינוך, והן על ידי ההורים והתלמידים.
הכלים הטכנולוגיים השיתופיים הם נפלאים למורה נפלא, במרכז, שיודע ומבין ומכוון.

אולי אם היינו מבחינים כבר בהתחלה כי בעצם לא מדובר במהפכה וגם אין צורך במהפכה אלא בשילוב טבעי של כלים טכנולוגים ותפיסות חדשות להוראה אשר פשוט מתאימות לזמננו - לא היינו מגיעים למצב של היום. העובדה שאנחנו בפיגור בתחום התקשוב לעומת מדינות אחרות לא מחייבת ריצה מטורפת להשלמת הפערים. יש דברים שלוקחים זמן ואינם ניתנים לקיצור - וטוב שכך.
הקונספט שבו התלמיד במרכז הצמיח את התובנות שיש לאפשר לתלמידים ללמוד גם בקצב אישי, להיות רגישים לצרכים שונים של תלמידים ולהתאים להם שיטות למידה ובקיצור - להבין שלא כל התלמידים זהים. מאותה הסיבה בדיוק אני חושב שחשוב לתת למורה את האפשרות לביטוי עצמי, חופש הוראה ויצירתיות גם כשזה נעשה במסגרת התקשוב וכולל שימוש של מורה בכלים טכנולוגים.
אני כגננת הלומדת במגמת תקשוב ולמידה, לא הגעתי עם ידע רב בנושא ולצערי גם לא מיישמת את שלמדתי בשנת לימודים זו (עדיין אין לי מחשב בגן מחכה לו...) מסכימה כי יש צורך לתמוך במורה ולתת לו כלים כדי שיממש את עצמו דרך הטכנולוגיה.

2 תגובות:

  1. רוית,

    בניגוד אלייך, אני חושבת שכן יש יישום של מה שנלמד בתואר גם אם אין לך גן מתוקשב. השכלת ולמדת כיצד להשתמש ולבחור את התוכן המתאים ביותר בשבילך אשר נמצא באינטרנט, את יודעת לבנות ולהשתמש בסביבה מתוקשבת וכיצד להעריך את הלומד בסביבה זו.
    ישנו קושי אחד, שאת לא יכולה להשתמש בידע הזה עם הילדים בגן. אך אם "תפעילי" את ההורים לאחר שעות הגן, ותפתחי מרחב וירטואלי לגן משוכנעת אני כי חלק מהדברים תוכלי ליישם גם עם הילדים.
    בהצלחה!! ומקווה שהמחשב יגיע גם לגנך בקרוב...

    השבמחק
  2. היי רוית,
    אני מסכימה בהחלט עם דברייך כי תפקיד המורה ותהליך ההוראה נמצאים כבר שנים תחת לחץ ושינויים רבים ונראה באמת, כי המקום הטבעי הוא שילוב בין טכנולוגיה למורה לתלמיד.
    אנו רואים כי ככל שפופולריות הכלים מתוקשבים השיתופיים גדלה, גוברת גם האוטונומיה של הלומדים ושליטתם לנגישות למידע. ולכן לאור מגמות השינוי בעולם הטכנולוגי, חשוב לשלב בין תפקידי המורה והתלמיד והאינטראקציה ביניהם בעידן כזה של טכנולוגיה מתקדמת.

    נכון, אולי בכדי להביא שינוי עלינו לאמץ גישה חדשה של "המורה במרכז" כפי שציין אברום במאמרו. אם גישה כזאת תמומש ירוויחו כולם: כבודם של המורים יושב להם, הם יוכלו ללמד, ביטחונם של התלמידים בביה"ס יתחזק והישגיהם ישתפרו.
    ואולי זה המקום לחשוב מעבר לשילוב אולי בכלל נדרשת בנייה מחודשת של מערכת חינוכית (ואנחנו טובים בזה...כל פעם משהו חדש) בה נעבוד במשותף עם ההורים בכדי לשקם יחד את סמכות המורה במרכז אשר יעצים את התלמיד (אף הוא במרכז) המשולש הנצחי בהוראה.

    ועד שנראה את שביל הזהב,
    בהצלחה לנו.

    השבמחק