ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום שישי, 5 בנובמבר 2010

וויקי

בקורס שיטות וכלי חיפוש מתקדמים / ד"ר הסגל אלון
התבקשנו לבחור מושג מתחום התקשוב ולכתוב בוויקי.
ה - wiki (ויקי) היא מערכת אינטרנטית המאפשרת בנייה של מאגרי מידע בה התוכן נכתב ונערך במשותף על ידי הגולשים. (במקרה שלנו המידע ייבנה על ידי תלמידי הקורס). כל אחד יכול ליצור טקסט חדש וכן לעדכן, להוסיף או למחוק טקסט שמישהו אחר יצר. המערכת כוללת מספר כלים המאפשרים לבצע פעולות על הטקסט, כגון: לקרוא אותו, לערוך אותו, לסמנו למעקב או לראות את ההיסטוריה שלו.
מה בויקי?
תוצר אחד משותף: הוויקי היא סביבת המאפשרת עבודה של מספר משתמשים על יצירה משותפת אחת. זאת בשונה מפורום בו הסטודנטים שולחים הודעות למאגר משותף, כשאלה מוצגות ברצף אחת אחרי השניה. כאן יוצרים הסטודנטים תוצר אחד משותף שמשתכלל תוך כדי שיתוף פעולה מתמשך ביניהם ומבלי לפגוע באחידות התוצר הסופי.
כולם יוצרים ועורכים: על פי הפעילות שהוגדרה בוויקי, כל אחד מחברי הקבוצה יכול לתרום ליצירה באופן דמוקרטי – ליצור טקסטים חדשים ולעדכן טקסטים קיימים שסטודנטים אחרים העלו למערכת.
דיון על היצירה: המערכת מאפשרת לקיים שיחה (מעין פורום) לכל דף במערכת. כך הסטודנטים יכולים לדון על הטקסטים שהועלו לוויקי ולנמק את השינויים שביצעו בתוצר, וכן המנחה יכול לתת משוב על העבודה מבלי לפגוע ולהתערב ביצירה המשותפת של הסטודנטים.
שקיפות ועקבות של תהליך היצירה (כלי מעקב והערכה ללומד, למלמד ולחוקר): בסביבת הוויקי, הלומדים והמלמדים יכולים לעקוב אחר התפתחות היצירה. תהליך זה נשמר ומתועד ומאפשר בין היתר למנחה הקורס להעריך ולציינן את עבודתו של כל תלמיד. המערכת שומרת את כל הגרסאות הקודמות וכך, ע"י עיון בהיסטוריה, ניתן להבחין ולהפריד את תרומתו האישית של כל סטודנט לתוצר הסופי המשותף. זוהי אולי התכונה החשובה ביותר הקיימת בויקי והופכת אותה למועמדת מתאימה כפלטפורמה למטלות שיתופיות.

http://wiki.mofet.macam.ac.il/index.php?title=%D7%93%D7%A3_%D7%94%D7%A0%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A1%D7%99%D7%A1%D7%99
אנו ניצור תוצר משותף בו גם נכתוב על המושג שבחרנו וגם נקשר למושגים שכותבים חברינו.
שיהיה בהצלחה


תגובה 1:

  1. היי רוית,
    מבכימה איתך, אכן אנו מתנסים גם בסמסטר זה בכתיבה שיתופית בויקי. על "כל מורכבותו" הוא מוצג ככלי פשוט לתפעול , סביבה פתוחה בה כל אדם יכול לתרום , יש אפשרות לתיקון וטיוט, שקיפות בו כל אחד יכול לראות את התרומות של חברו,
    עדכניות,ידע נבחן שוב ושוב והתוצר עשיר ומבוסס , היפרטקסטואליות – קישורים לדפים רלוונטיים ועוד.
    כמובן שבמהלך הלמידה תמיד אני חושבת על ההשלכה למסגרת העבודה בכיתה עם תלמידיי וכשציינת בפוסט על היצירה המשותפת וההערכה תהיתי, עד כמה אנו ובכלל, מקפידים בסביבת עבודה שכזו על ביקורת בונה ושמירה על כבוד המשתתפים?
    מעבר לכך, כיצד אנו המורים מעריכים את הידע שנצבר בויקי? בכל זאת מספר עורכים גדול (ומגוון), מספר עריכות (הקפדה) – כמות וקצב, גודל הכתיבה שנקבעו בתכנון, האם התקיימה "שיחה" בין המשתתפים על הערך, אפשר להעריך אותה?
    מקורות הידע לכתיבה (האם צויינו המקורות? האם הם אמינים?) ואיך מגדירים במצב כזה זכויות יוצרים? סביבת ויקי היא תוצר של עבודה קבוצתית, כלומר ההערכה היא של עבודת הקבוצה. כיצד מעריכים את התוצר של עבודת היחיד מתוך נגזרת עבודת הקבוצה....?
    מקווה שעם הזמן נוכל לענות על שאלות אלה ואולי תוך כדי שילוב ועשייה מעשית בכיתה.

    תודה,
    אריאל

    השבמחק