ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום שישי, 10 בדצמבר 2010

אינטרנט בגן הילדים

רגע חושבים על אינטרנט בגן הילדים....

כידוע קיבלתי גן חדש השנה, בשבוע שעבר קיבלנו מחשב לגן, וקיבלנו הודעה שגנינו יחובר לאינטרנט!
כמובן ששמחתי מאוד, חיבור לאינטרנט בגני הילדים הוא צעד חדש ומשמעותי.
יחד עם השמחה הגדולה יש צורך בחשיבה מעמיקה בנושא.
אני חושבת שלאינטרנט יש יתרונות עצומים ללמידה, אך יחד עם זאת יש לתת את הדעת לשתי הגבלות חשובות:
האחת המינון: יש להשתמש באינטרנט במינון סביר ולדאוג שלא יבוא על חשבון הפעילויות האחרות בגן (משחק חברתי, מפגשים, פעילות בקבוצות, פעילות בחומרים, פעילות בפינות הגן וכו').
השנייה התיווך: בפעילות למידה, משחק, או חיפוש מידע בסביבת האינטרנט ישנה חשיבות רבה להימצאותה של הגננת, או מבוגר אחראי מטעמה, על מנת לשכלל את מיומנות הגלישה, לתווך בין הידע לבין הילד, להוביל ללמידה משמעותית של הילד ולשמור על הילד מפני הסכנות הטמונות בשיטוט בלתי מבוקר בסביבה זו.

עלינו להשכיל, למצוא את "שביל החלב " ולאפשר כל אחת בגנה, את החשיפה הבלתי נמנעת של עולם המחשב ויישומיו, את ההיצע הרחב של הלומדות החינוכיות שקיימות והשימוש בספר האלקטרוני ככלי לימודי נוסף בגן ועלינו להתייחס אל המחשב ,כאל כלי נוסף רב עוצמה ובעל פוטנציאל לשימוש בחינוך כאמצעי נוסף, אשר יגוון ויעשיר את תהליכי הלמידה, בנוסף לקיים בגן. אני מאמינה כי מימוש פוטנציאל הגלום במחשב עשוי לגרום למהפיכה אמיתית ,אולם, חובה עלינו תמיד לזכור- שהשימוש בו בחוכמה ובאופן מבוקר ומושכל - טמונה בו ההבטחה לשימוש הנכון והמלא בחינוך בעתיד.

5 תגובות:

  1. היי רוית,
    מזל טוב לחיבור האינטרנט..הגיע הזמן.
    לעניין הפוסט יש לי הרגשה שתופתעי ותגלי כי מיומנות הגלישה של הקטנטנים האלה מדהימה! עכשיו חשוב באמת לנווט את זה לכיוון החינוכי לימודי ולמצות את השילוב של המחשב בגן על הצד הטוב ביותר. הוא אכן יכול להעשיר חגים, ימים מיוחדים, אירועים, לימוד נושא..וסתם להכין אותם לא' ב' על פי מה שכתבה חברתנו... א' אייפון, ב' זה בלוטוס', ג' גוגל (אח גדול)מהו ד' זהו דיויקס שפותח את הכל..וההמשך.
    בהצלחה!

    השבמחק
  2. רוית שלום.
    שמי מזי חן ואני גננת לגילאי חובה בקרית חינוך ,מועצה אזורית מרחבים. כסטודנטית לתואר שני בניהול מערכות חינוך במרכז האקדמי,אני משתתפת בקורס תקשוב בהנחייתה של ד"ר גילה קורץ. במסגרת המטלה החדשה שקיבלנו היום, הוצגה בפנינו רשימה מכובדת של בלוגים ונתבקשנו להגיב לאחד מהם.לאחר "שיטוט" בין האפשרויות, ואני חייבת לציין במאמר מוסגר, שזו הייתה חוויה מרתקת והבחירה הייתה לא קלה, אך הבחירה "הטבעית" עבורי הייתה לפנות בתוך "הפחות מוכר" אל "המוכר".העובדה שאת גננת והכותרת "אינטרנט בגן הילדים" גרמו לי לחוש בתוך סביבה טבעית שלי.
    בתגובה לדברייך באשר לאינטרנט בגן הילדים-
    אני סבורה כי לצד האפשרויות הגלומות בשימוש במחשב בגן הילדים שאין להתעלם מהן, חשוב ביותר לא לשכוח לשמור על הצביון של גן ילדים. להבדיל מכיתה בבית ספר, גן הילדים בו מתחנכים ילדים רכים אשר זקוקים לארגז החול, למשחק הדרמטי, ליצירה בחומר, גואש וכד'. המגבשים בתקופת הימצאותם בגננו, את זהותם ומפתחים את כישוריהם החברתיים והרגשיים וחווים תחושת מסוגלות חברתית.זקוקים לנו מנהלות הגן שנשמור עבורם את כל אלו. גם בדברייך הצגת הסתייגויות מהותיות ואני אכן מתחברת אל הדברים.
    לגבי "הרווח" מהכנסת התקשוב לגן הילדים, איני בקיאה במחקרים בנושא, אך דומני שקיימת עננת אי וודאות בכל הקשור לרווחים אותם מצפים להשיג כתוצאה מתקשוב הגנים.
    בהצלחה בלימודייך ובעבודתך
    מזי

    השבמחק
  3. רוית שלום!
    שמי שרון בסיס ואני גננת לגילאי טרום חובה עובדת בבאר שבע. במסגרת הקורס של גילה קורץ התבקשנו במטלה להכנס לבלוגים ,לבחור בלוג אחד ולהגיב.
    עניין אותי במיוחד הבלוג שלך "האינטרנט בגן הילדים" לדעתי חשוב שיהיה מחשב בכל גן עם אינטרנט כיוון שהטכנולוגיה דורשת זאת.
    אך חשוב לזכור שעיקר ההתפתחות של הילד בגיל הרך היא ברובד הגופני לכן כשילד עובד מול מחשב מנטרלים בו שני דברים חשובים :הפן החברתי והפן היצירתי.
    בעוד שבעבודה במחשב הילד מפתח יותר את הצד הקוגניטיבי ולפעמים את המוטוריקה העדינה(עבודה עם עכבר). לדעתי צריך להמתין עם האינטרנט עד גן חובה ,מכיוון שהילדים בטרום חובה לומדים וקולטים דרך החושים ודרך משחקים אומנם יש אפשרות לפתח דרך המחשב את חוש השמיעה אך ילדים בגיל זה לומדים דרך משחקים וחוויות מוחשיות.
    האינטרנט יכול לחזק נושאים שכבר נלמדו ומושגים שכבר נרכשו אצל הילד.
    מאחלת לך המון הצלחה עם המחשב החדש ובלימודייך.

    בהערכה רבה שרון בסיס סטודנטית לתואר שני במגמת ניהול מערכות חינוך.

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  5. רוית שלום,
    שמי חיה ואני גננת בגן דו גילי בקיבוץ בצפון. קראתי את הבלוג שלך במסגרת לימודי לניהול בחינוך. אכן נושא המחשב בגן זוהי סוגיה שעולה שוב ושוב אם כן ועד כמה. לדעתי מקומו של המחשב בגן חשוב והכרחי ולא רק ככלי למידה אלה ההבנה שהמציאות מחייבת לחשוף את הילד לעולם בו התקשוב קיים ומתפתח בקצב מהיר בעולם כולו. אצלי בגן יש שני מחשבים פעילים מאוד, הילדים רושמים את שמם ולפי סדר הרשימה מתחלפים באופן עצמאי. התכנים במחשב נבחרו על ידי מחלקת החינוך הכפופה למשרד החינוך ולנו בגן אין אפשרות להוסיף או לפתוח אינטרנט חופשי. הילדים משתמשים במשחקי חשיבה חשבונית, פונולוגית, מיון וסיווג וכן זיכרון ומשחקי חשיבה נוספים. לדעתי ישנם התנסויות נוספות חבית, קורדינאציה וקשר עין יד, מיומנויות של מוטוריקה עדינה, היכולת לשבת לאורך זמן להתרכז ולהתנתק מרעשי רקע בגן ועוד. אצלי בגן יש ילד עם קשיים רב תחומי והמחשב מאפשר לו זמן איכות לבד בו הוא נהנה עובד יפה ומצליח. בצד החיובי כמובן שצריכה להיות בקרה ומינון תואם גיל ורקע כמו כל פינה אחרת בגן.גם אני עושה שימוש במחשב בחגים ובנושאים וזהו כלי עבודה חשוב והכרחי.
    נהנתי לקרוא את הבלוג והתגובות לבלוג, אין ספק שזה מעשיר ומהנה. בהצלחה חיה.

    השבמחק