ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום שלישי, 21 בדצמבר 2010

התניה אופרנטית

בקורס אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה קראנו מאמר המדבר על תיאוריית ההתניה האופרנטית.
במאמר זה מדובר על ההתניה האופרנטית של סקינר שבמרכזה עומד הרעיון שכל התנהגות הזוכה לחיזוק תחזור על עצמה וכל התנהגות שבגינה נענשים – תוכחד.
חיזוק – מוגדר באופן אופרטיבי כגירוי המגדיל את תדירות התגובה. (חולדה רעבה, כשלחצה במקרה על הדוושה השתחרר כדור בשר. במהירות למדה החולדה ללחוץ על הדוושה כדי לקבל מזון.המזון שימש כחיזוק. – התרחשה למידה השינוי התבטא בהגברת תדירות הלחיצה).
יש להדגיש שחיזוק הוא עניין סובייקטיבי כלומר לא כל גירוי משמש חיזוק לכל בני האדם למעט מזון הניתן לאדם רעב או סיפוק צרכים פיזיולוגים.
עונש – גירוי שלילי , לא נעים המכחיד את התגובה. ניתן להכחיד תגובה בשתי דרכים: אי מתן חיזוק או ענישה.
סוגי חיזוק – קיימים סוגים שונים של חיזוק :
חיזוק חיובי – קבלת גירוי נעים המגבירה את תדירות התגובה
חיזוק שלילי – הפסקת גירוי בלתי נעים המגבירה את תדירות התגובה.
חיזוק חיובי וחיזוק שלילי משפיעים באותו האופן – שניהם מגבירים את תדירות התגובה.
ההבדל ביניהם הוא שחיזוק חיובי הוא נתינת דבר טוב. והחיזוק השלילי הוא הפסקת דבר רע.
חיזוק מלא – כאשר כל תגובותיו של הלומד זוכות לחיזוק. (כל פעם שהילד מתנהג בנימוס ליד השולחן אמו מחמיאה לו)
חיזוק חלקי – כאשר רק חלק מתגובותיו של הלומד זוכות לחיזוק. (רק לפעמים הילד זוכה למחמאה כשאוכל בנימוס).
ניסויים מראים שלמידה מתרחשת מהר יותר בתנאי חיזוק מלא. לכן אם ברצוננו ללמד ילד להגיע לשיעור בזמן רצוי לחזק אותו בכל פעם שהוא עושה זאת. לאחר שהלמידה כבר התרחשה רצוי לעבור מחיזוק מלא לחיזוק חלקי.
עיצוב התנהגות – בשיטה זו מחזקים חלק קטן מההתנהגות המורכבת , ובכל פעם מחזקים נתח גדול ממנה, עד שבסוף מחזקים את ההתנהגות כולה.

אני כגננת הנפגשת עם ילדים צעירים מאמינה מאוד בשיטה של חיזוקים חיובים,
ומניסיון יודעת שזה אכן עובד.
יש חשיבות גדולה מאוד למצוא את הטוב בכל ילד, לחזק בו את הדברים הטובים, לגרום לו לחוות הצלחות כדי שירצה להמשיך להתנהג יפה וכמקובל.
לעיתים אכן יש צורך בחיזוק מלא ובהמשך לעבור לחיזוק חלקי.
לעיתים יש צורך בעיצוב התנהגות פעילות הדורשת התמדה וסבלנות,
פעילות שברוב המקרים משתלמת.

תגובה 1:

  1. שלום רוית, שמי עינת ואני סטודנטית לתואר שני במסלול ניהול וארגון באור יהודה. במסגרת קורס תקשוב קיבלנו מטלה להגיב לבלוג כלשהו מתוך רשימת בלוגים נתונה. לאחר עיון במספר בלוגים בחרתי בבלוג שלך כי הנושא של חיזוקים קרוב לליבי והזדהיתי עם הכתוב.
    אני מורה 15 שנה (השנה אני מחנכת ג') ואם יש דבר שגורם לי סיפוק אדיר מההוראה למרות הקשיים זו התחושה שאני מצליחה לשנות, לעצב ולחזק בהתנהגות הילדים. אני מרגישה שאני בהחלט מטביעה חותם בעיצוב אישיותם בהווה עם כיוון לעתיד. אחת הדרכים שבה אני עושה זאת היא מתן חיזוקים חיוביים לרוב מלאים וההשפעה של חיזוקים אלו היא מדהימה. לא נפגשתי עם ילד שלא נהנה לקבל מילה טובה, חיוך, תגמול כלשהו וכו' על מעשה טוב/ התנהגות חיובית . לדעתי גם לא קיים מבוגר כזה. ילדים צריכים ורוצים גבולות ברורים וניתן לעשות זאת תוך מתן חיזוק חיובי על התנהגות נאותה ובמקביל הצבת גבולות ברורים כדי למנוע התנהגות לא נאותה. זו הלמידה וההכנה לחיים האמיתיים.
    לדעתי כדאי היה לשלב גם דוגמאות ספציפיות מניסיון אישי שלך/של מורות אחרות למתן חיזוקים חיוביים לילדים ולהשפעתם על הילדים.
    עינת :-)

    השבמחק