ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום שני, 3 בינואר 2011

המורה עשיתי לך like

המורה עשיתי לך like
פעם הם היו נפגשים רק בביה"ס, היום הם גם חברים בפייסבוק: התלמידים רואים את המורה בבגד ים, והמורה מגלה שבמקום ללמוד למבחן התלמידים מצ'וטטים בלילה.
עכשיו מנסים במשרד החינוך לגבש כללים להתנהלות מורים ברשת החברתית .
התלמידים מופתעים פעם אחר פעם לגלות שהמורה שלהם הוא גם אדם פרטי עם חיי חברה פעילים, שיוצא לחופשות, מעלה תמונות ומפזר הגיגים. המורים, מצידם, מופתעים לגלות עד כמה הפייסבוק הוא מגרש המשחקים החדש של התלמידים.
אם פעם הקשר בין המורה לתלמיד התקיים באופן בלעדי בין כותלי בית הספר, הרי שהיום, בעידן הרשתות החברתיות, אין לו גבולות של זמן ומקום. טשטוש הגבולות הזה עשוי להיות הזדמנות נהדרת למורים להכיר את עולמם של התלמידים, להתקרב אליהם ולהעביר להם מידע, אבל מצד שני מעורר בעיות כבדות משקל ושאלות קשות של מה מותר ומה אסור, ואיך אפשר לשמר את מעמדו של המורה גם בעולם הווירטואלי.
השאלות האלה הובילו את השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך לדון ביחסים שבין הסגל החינוכי לתלמידים בפייסבוק, ולפרסם שורה של המלצות בנוסח "עשה ואל תעשה" לצד הרווחים הפדגוגיים והאישיים שאפשר להפיק מהקשרים ומהאינטראקציות עם תלמידים ברשת החברתית, רוב המורים עדיין לא מודעים לבעייתיות הנובעת מקשר שכזה," אומר ד"ר אברהם רותם, מומחה לתקשוב, שניסח את המסמך עם עידית אבני.
"כל ההתנהלות בזירת האינטרנט היא חדשה יחסית - עניין של השנתיים-שלוש האחרונות," אומרת אליזבת גלאון, מדריכה ארצית בשירות הפסיכולוגי ייעוצי ואחראית על נושא תרבות האינטרנט במשרד החינוך".הסוגיה של איך להיות דמות סמכותית בזירה שוויונית וחסרת מעמד היא חדשה לכולנו, ויש חשיבות רבה ללימוד המורים את משמעות הפעילות החברתית ברשת, השונה כל כך מפעילות פנים אל פנים."
"זה בעייתי שמורה יהיה חבר של תלמיד בפייסבוק". למרות החשיבות הגדולה שמייחסים לנושא במשרד החינוך, עד היום טרם פורסמו הנחיות או המלצות למורים בעניין זה. לדברי גלאון, הסיבה היא מורכבות הנושא. עם זאת המשרד מציג את הסוגיה בהזדמנויות רבות כדי שהמורים ייתנו עליה את הדעת.
לדעתי זהו נושא שחשוב מאוד לתת עליו את הדעת עם כל המשתמע מכך.
חשוב שתהיה הפרדה למורה בין חיו המקצועיים לחיו הפרטיים. בחיו הפרטיים זכותו המלאה להתכתב עם חבריו, להעלות הגיגים תמונות וכו', הוא לא צריך לפחד מתגובת תלמידיו. ישנה אפשרות אולי לפתוח דף מיוחד עבור הכיתה ופה כן לאפשר לתלמידים מקום להגיב ולהעלות דברים.
אני כגננת לא נתקלת בבקשת חברות מתלמידים אך כן מהורים וגם פה אני מאוד נזהרת ודואגת לשמור על חיי הפרטיים.

4 תגובות:

  1. היי רוית,
    אני חושבת שבהחלט יש לנסח כללי התנהגות בפייסבוק.
    כרגע הגיע אלי אחייניתי כדי ללמדני אודות הפייסבוק.
    תמיד מרתיעה אותי המחשבה שהכל אודות חיי הפרטיים יהיה גלוי לתלמידיי דרך הפייסבוק.אני בהחלט חושבת שהפייסבוק משפיע על האינטרקציה בין המורה לתלמידיה.
    שרי פרשה ,
    סטודנטית לתואר שני ,לומדת תקשוב אצל גילה.

    השבמחק
  2. היי רוית,
    אני סטודנטית לתואר שני במרכז ללימודים אקמאיים בחוג לניהול מערכות חינוך.
    במשך שנות עבודתי עבדתי ברווחה עם משפחות במצוקה ותפקידי היה לעבוד עם ילדים ממשפחות אלו וכיום אני מורה להוראה מתקנת בבית ספר יסודי ועובדת עם כל הכיתות.
    להפתעתי גיליתי כי הילדים מאוד מאוד עסוקים בפייבוק אך לא למטרות חברתיות. הם ממש מתגלים כרעים אחד לשני וכילדים שכל מהותם מסתכמת בתגובות השליליות אחד לשני. היום שמעתי על הילד שהתאבד בגלל הקנטות שהחלו כנראה בבית הספר והמשיכו בצורה נוקבת גם בפייסבוק והזדעזעתי ממש.
    ילדים המגיעים ממשפחות במצוקה הם ילדים פגועים רגשית ומאוד רגישים לסביבה- ומקור מתוקשב כזה כמו הפייסבוק יכול להוות עבורם כמוקד אש!
    יתר על כן, בנוגע לכתבה שפרסמת, ישנם מורים שרוצים להיות 'קולים' ולתקשר עם תלמידיהם ,אך אינם חושבים על ההשלכות הפולשניות של העניין. ישנה אפשרות לפתוח קבוצה של תלמידים ושל המורה וכך גם תהיה התקשרות בפייסבוק וגם אין חדירה לפרטיות.
    לסיום, אשתף במקרה מבית הספר בו אני מלמדת, ילד בכיתה ה' לא רצה להגיע לבית הספר ימים ארוכים משום שחבריו פתחו עליו קבוצה בפייסבוק של הילד הלא מקובל- כמובן שהם התבטאו בצורה חמורה יותר!

    השבמחק
  3. היי רוית,
    שמי שושי ברזני
    אני סטודנטית לתואר שני במינהל מערכות חינוך במרכז ללימודים אקדמיים.
    במסגרת "מטלת בלוג" בקורס של מתי אלפר תיקשוב ולמידה, נתבקשתי להגיב לבלוג למידה, ומצאתי את הבלוג שלך מעניין.
    גם אני קראתי השבוע את הכתבה בעיתון על החברות בפייסבוק בין מורים לתלמידים והשלכותיה.
    אני מלמדת בעיקר בחטיבה עליונה,כך שרוב התלמידים שלי הם בני 15 ומעלה.
    אני לא מאשרת חברות לתמידיי רק לבוגרים שסיימו את לימודיהם , וזאת מתוך מגמה ברורה שהגבולות בין מורים לתלמידים צריכים להישמר.
    החשיפה הפרטית של המורה בפני תלמידיו דרך הפייסבוק יש בה טעם של פגם. התלמידים לא מכירים את הגבולות בין העולם הוירטואלי למציאות היומיומית ולרוב מבלבלים ביניהם. המורה "החבר" בפייסבוק הופך להיות "חבר" גם בכיתה.
    בנוסף, אני בטוחה ששמעת וקראת על 2 המקרים המזעזעים: אונס הילדה בת ה-12 והתאבדות הנער בן ה-16 בעקבות הפייסבוק.
    אל לנו להתעלם מההשלכות השליליות שעשויות להיות בעקבות החשיפה המירבית של הילדים בפייסבוק.

    השבמחק
  4. שלום רוית,
    אני טארק אבו שקיר סטודנט לתואר שני במכללה (ניהול מערכות חינוכית ) ,נושא מורה עשיתי לך ליקק משך אותי , כי זה מש שקורה היום עם התלמידים בימינו הלווו ואני לא מסכים עם ההתנהלות הזו וחיבים להוציא נקודות או משהו שתפריד בין המורים לתמלמידים בהתנהלות הפיסבוק ותוכניות הצאט ,
    נושא ממש מרתק ואני נמשכתי אליו כי זה קורה בכל יום .
    טארק

    השבמחק