ברוכים הבאים לבלוג של רוית

יום חמישי, 23 בדצמבר 2010

מאגרי ידע

מאגרי ידע

ניהול ידע עוסק בתהליכי חשיפת הידע, שימורו, פיתוחו והפצתו לקידום ביה"ס, התחדשותו והיענותו למשימות המשתנות.
משאבי הידע הם ללא ספק הנכס המרכזי של ארגוני החינוך, בתוך הארגון הבית-ספרי קיימים איי ידע המגולמים בתהליכי הלמידה של חברי הצוות.
בית ספר המשתמש בידע ומאפשר בתהליכי למידה ארגונית להפוך את הידע של הפרט לבסיס ידע ארגוני ושיטתי המזמן למידה והתפתחות הוא בית ספר הפועל בעידן המודרני וזוהי אחת השיטות לניהול אפקטיבי של בית ספר (אבידב, 2005).
התפישה המרכזית האופיינית לניהול הידע מבוססת על נכונותם של המורים לחלוק את הידע שלהם עם כל שאר המורים בצוות, ולגלות יוזמה ואקטיביות בחשיפת ידע זה ברשת.
פעילות זו מפחיתה את תלותו של בית הספר בפרטים המרכיבים אותו. למעשה נוגדת תפישה זו את הנטייה הטבעית של אנשים לשמור את הידע האישי שלהם לעצמם, ועל-ידי כך לשמור על יתרונם היחסי בארגון ולהגן על מעמדם המקצועי והאישי.
בראשון לציון נפתח מאגר ידע עירוני: מטרת המאגר היא איגום משאבים של כל בתי הספר בעיר המתאימים למורה מקוון.לדוגמא:סרטונים, אנימציות, מערכי שיעור של חומרים למורה בכיתה בה יש מחשב וברקו .כל החומרים מסודרים לפי תחומי דעת ותתי תחומים .
אני כאשת חינוך נעזרת בעבודתי : בתכנון מערכי שיעור, רעיונות, ועוד במאגרי ידע מסוג זה
ואני רואה בזה נכס חשוב ומרכזי בעבודת המורה.

תגובה 1:

  1. היי רוית,
    מסכימה איתך בהחלט שמאגרי הידע הם נכס של כל ארגון חינוכי.
    אני מתעסקת לאחרונה הרבה בנושא מאגרי ידע וניהולם ומבינה כי מפעם לפעם יותר שבמערכת החינוך כארגון מצוי ומפותח ידע רב, אנשי חינוך והוראה יוצרים ידע, ידע זה נותר ברוב המקרים בגדר "הון חבוי". ניהול הידע הארגוני הוא תהליך ליבה קריטי לקיומו והצלחתו של כל ארגון כל שכן בית ספר.

    אכן מעולה שבראשון נבנה פורטל לניהול ידע. כאשר בונים פורטל לניהול ידע, מקפידים לתעד ולשמר את הידע שיכול להוות אבן עזר חשובה לבאים אחרייך – כל אחד וצורכו הוא. ניהול ידע גורם להתייעלות עבודת המורה והמנהל ע"י בניית מאגר מידע בתחומים כמו: תוכניות לימודים, בנק מבחנים וחומרים ייחודיים בבתי הספר בכל תחומי הדעת כפי שציינת.

    השבמחק